Tre viktige utviklingsprogrammer
1) Utvikling av leverandørprogram
Joma Gruver ønsker å etablere ett tett samarbeid med lokale og regionale aktører som kan selge varer og tjenester til selskapet. Vi planlegger å ansette omkring 115 personer direkte i gruveselskapet, i tillegg til administrative arbeidsplasser i Røyrvik.
Foruten disse ønsker vi så langt det lar seg gjøre å bruke lokale og regionale tilbyder av de varene og tjeneste vi behøver. Dette vil være et bredt spekter av tjenester. For at disse tilbyderne skal kunne komme i posisjon for å levere til oss må vi definere hva vi har behov for å kjøpe, omfang, krav til kvalitet, behov for sertifikater osv. Dette vil utarbeides og defineres i leverandørprogrammet. Det må dermed etableres et felles forum mellom gruveselskapet, næringslivet i regionen, kommunen, Namsskogan Utvikling og andre relevante aktører.
2) Initiere utdanningsprogram
Selskapet er meget opptatt av at så mange som mulig som skal jobbe i gruven er bosatt i Røyrvik (eller nabokommunene). Dette er viktig for kommunene, men også for oss som arbeidsgiver som vil ha en stabil arbeidsstokk med lokal tilhørighet. En vei dit tror vi er ved å etablere et utdanningsprogram i samarbeid med de videregående skolene, f.eks. Grong VGS og Olav Duun VGS. En god dialog med høyskoler og universitet (f.eks. NTNU) vedrørende studieprogrammer som inneholder relevant utdanning som dekker våre behov. Dette vil kunne sikre Joma Gruver kompetent arbeidskraft fra lokale ungdommer som på sikt kan fungere som bærebjelker og kulturbærere i arbeidsstokken.
For å komme i gang med dette må det gjøres en kartlegging av hvilke fag som er viktigst for gruvedriften, hvilke utdanninger som kvalifiserer for disse jobbene og hvordan slike utdanningsløp kan tilpasses inn på skolene. Det må i tillegg gjøres et profileringsarbeid fra gruveselskapet sin side for å sikre rekruttering. Når man har fullført studieprogrammet skal de kunne ansettes direkte hos Joma Gruver AS. Arbeidsområdene i moderne gruvedrift er mange og vi behøver kompetanse innenfor gruveteknologi, prosessteknologi, logistikk, marked og salg, IT, økonomi, administrasjon mm.
3) Utvikling av boligprogram
Det er både i kommunens og gruveselskapets interesse flest mulig bosetter seg lokalt. Et premiss for dette er at det finnes ledige og attraktive nok boliger. Det er derfor behov for et tett samarbeid mellom gruveselskapet, kommunen, private næringsaktører og Namsskogan Utvikling for å etablere et konsept for boligbygging.
Selv om det er ønskelig med så mange lokale arbeidstakere som mulig vil det uansett være en del pendling. Det må dermed også sees på etablering av pendlerboliger. Hvordan dette best kan løses må også utredes. Målet er at både boligbygging og etablering av pendlerboliger kan skje via kommersielle og lokale aktører. Dette vil bidra til både å styrke etablerte bedrifter, men også bidra til ny næringsvirksomhet i Røyrvik.
Det skal utarbeides mål, prosjektplaner og budsjetter for programmene. Status rapporteres løpende til styret
Tilbake